onsdag 30 november 2011

Paper Aeroplane

Allt som klassas viktigt runt mig stramar med blicken, lägger huvudet på sned, tittar på mig och säger att, har du en strategi? Strategi för att plugga, strategi för fritiden, strategi för framtiden och en strategi för att bearbeta dåtiden. Jag är arton år och förväntas ha arbetat fram en strategi för hur jag vill leva mitt liv fram till den dagen jag dör. Strategi. Det föraktas att ta dagen, livet, som det kommer. Då blir man klassad som en andra klassens människa, man är ingen elit. Allt ska ha en åtanke, ett praktiskt argument.

Kalla mig en misslyckad produkt av flumskolan, men allt jag egentligen vill är att kunna få göra de valen som gör mig glad, i fred. Kanske gör jag inga val alls, kanske väljer jag fel, väljer igen och väljer rätt. Hur ska jag kunna veta nu?

2 kommentarer:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=dT5dHuWg7ao

    Ska från och med nu ha den här i huvudet när ett krångligt beslut står i min väg. Man får välja fel!

    SvaraRadera
  2. Du vet vad jag sagt fina vän - det viktiga är att du får leva. Göra det som passar dig, just då, just nu. Bestämma sig kan du göra när du är 40 - om ens då. Lyssna inte på dagens idé om att alla skall in i arbetslivet innan 25 års ålder, och sedan jobba för ett bra pensionssparande - du lever ärligt talat bara en enda gång.

    SvaraRadera